Senin, 16 Desember 2013

Akhirnya bapa pulang jua

Wartawan Sinar Harian
6 Disember 2012
Datanglah jenguk saya, ayah
Nursyuzana sangat berharap ayahnya dapat datang memberi semangat sebelum dia menjalani pembedahan di Hopsital Bukit Mertajam Khamis ini.
BAGAN AJAM - "Rasanya hilang kesakitan yang ditanggung apabila bapa muncul malam semalam,” luah Nursyuzana, 11, apabila rayuannya untuk bertemu dengan bapanya, Mohd Huzairi Md Isa, 36, yang lama terpisah dimakbulkan semalam.

Kemunculan Mohd Huzairi di Hospital Bukit Mertajam (HBM) pada jam 10 malam itu dinantikan Nursyuzana kerana selepas tiga tahun ditinggalkan, inilah kali pertama dia dapat menatap wajah bapa kesayangan.

Mohd Huzairi berpisah dengan ibu Nursyuzana, Nurshila Suid, 35, sekitar 2010 yang lalu dan sejak itu bapanya menghilangkan diri dan gagal dikesan sebelum muncul malam semalam.

Nursyuzana kini tinggal bersama abangnya, Hafiz Ikhmal, 14, dijaga Nurshila yang bekerja sebagai pembantu kedai makan di Kampung Bagan Lebai Tahir di sini.

“Kemunculan bapa bukan sahaja membuktikan dia masih menyayangi saya sebagai anaknya tetapi turut prihatin dengan keadaan kesihatan saya.

“Malah kata-kata perangsangnya memberi kekuatan untuk saya tabah dan tidak takut menghadapi pembedahan yang dijadualkan hari ini,” katanya.

Kelmarin anak bongsu bekas pasangan Mohd Huzairi dan Nurshila terpaksa membuat rayuan supaya bapanya yang lama menghilangkan diri muncul bertemu dengannya.

Rayuan ini dilakukan dalam usahanya untuk mendapat sokongan moral dan kekuatan semangat bagi menghadapi pembedahan hidung yang akan dijalaninya di HBM.

Bagaimanapun usaha Sinar Harian untuk merakam pertemuan dua beranak itu tidak dibenarkan oleh ahli keluarga kedua-dua belah pihak.
Dalam pada itu, Nurshila yang ditemui berkata, kemunculan bekas suaminya itu memang dinanti bukan sahaja sebagai pendorong semangat untuk anaknya menghadapi pembedahan itu semata-mata tetapi lebih dari itu.

“Kemunculan ini akan memberi peluang kepada saya untuk  berbincang dengannya pelbagai perkara yang perlu diselesaikan berkaitan masalah dihadapi.
“Tapi saya akan memberi ruang kepadanya untuk melepaskan rindu dan bertemu Nursyuzana serta berada di sisinya sehingga selesai pembedahan terlebih dahulu sebelum kami bersemuka membincangkan kebajikan anak-anak,” katanya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar